
O postępie technologicznym świadczy m.in. to, że coś, co jeszcze do niedawna było nie do pomyślenia, teraz staje się faktem. Jest tak chociażby w przypadku dronów, które jeszcze kilka lat temu były kojarzone z fotografią i działaniami militarnymi. Dziś coraz częściej wykorzystuje je branża e-commerce, doceniając ich walory i potencjał.
Drony a logistyka - przykłady rozwiązań
Skąd w ogóle wzięły się drony w e-commerce? Jak zwykle w takich przypadkach trend zaczęli wytyczać najwięksi gracze na rynku. Oto przykłady usług logistycznych, które realizowane są za pomocą bezzałogowych maszyn latających:
- UPS wdrożył drony do transportu przesyłek medycznych między placówkami szpitalnymi w USA. Dzięki temu proces dostawy jest szybszy i bardziej efektywny.
- Firma Walmart testuje usługi dostaw dronami w USA, koncentrując się na szybkim transporcie produktów spożywczych i innych artykułów codziennego użytku.
- Amazon wykorzystuje drony do dostarczania przesyłek w ciągu 30 minut od złożenia zamówienia w wybranych lokalizacjach.
Gwoli ścisłości należy podkreślić, że "dronowa" obsługa zamówień w sklepie internetowym nie jest wyłącznie specjalnością Anglosasów. Analogiczne rozwiązania stosują również Polacy (np. firma Pyszne.pl).
Dlaczego dron jest efektywnym narzędziem logistycznym?
Efektywne wykorzystanie dronów w branży e-commerce jest możliwe, gdyż bezzałogowe urządzenia latające są stale udoskonalane. Zwiększa się ich czas pracy na baterii, a także - co równie ważne - zdolność do dokładnej orientacji w przestrzeni z wykorzystaniem maksymalnej dokładności GPS. Poza tym istnieje możliwość bezobsługowej kontroli pracy drona. W niektórych sytuacjach operator staje się zbędny, zwłaszcza jeśli dron ma poruszać się po krótkich, prostych trasach.
Na korzyść "dronowej logistyki" przemawia również efektywność tego narzędzia transportu. Średnia nośność dronów wzrasta, dzięki czemu istnieje możliwość obsługi coraz cięższych zamówień, w tym paczek transportowanych dla kilku odbiorców jednocześnie.
Dostawa paczek dronem jest:
- krótsza, gdyż dron może przemieszczać się w linii prostej, omijając korki,
- tańsza, gdyż cena eksploatacji drona jest niższa niż cena eksploatacji pojazdu i wynagrodzenie kierowcy,
- ekologiczna, gdyż zamówienia dostarczane dronem nie generują najmniejszego śladu węglowego.
W efekcie klient może otrzymać wszystko, począwszy od zamówionych narzędzi, poprzez artykuły dziecięce, a skończywszy na jedzeniu. Tutaj warto pamiętać, że transport dronem można łatwo wpleść w system zamówień przez Internet, co jeszcze bardziej skróci łańcuch dostaw.
Nie tylko klient, czyli dron w magazynach
Implementacja dronów w szeroko rozumianej branży logistycznej nie ogranicza się wyłącznie do dostarczania jedzenia i wielu innych - w miarę lekkich - ładunków. Wręcz przeciwnie, drony w logistyce wykorzystywane są również w magazynach. Używa się ich np. do takich czynności jak np. kompletowanie zamówień internetowych lub inwentaryzacja. Tutaj warto podkreślić, że drony wykorzystywane w takich miejscach jak np. magazyn e-commerce, nie muszą być obsługiwane przez człowieka. Ich trasy przelotu biegnące na ogół między regałami (np. wysokiego składowania) są krótkie, w związku z czym można je łatwo zaprogramować. Do tego celu wystarczy komputer i proste mapowanie trójwymiarowe przestrzeni magazynowej.
Wdrożenie dronów w magazynie przekłada się na:
- przyspieszenie zliczania stanu rzeczywistego towarów i usprawnienie zarządzania zapasami,
- ograniczenie kosztów obsługi magazynu,
- zmniejszenie personelu niezbędnego np. do przeprowadzenia inwentaryzacji.
Drony a personalizacja dostaw
Drony w logistyce pozwalają na daleko idącą personalizację dostaw. Branża e-commerce dostrzega, że pojawienie się tych urządzeń daje zupełnie nowe możliwości w zakresie dostosowania parametrów dostawy do potrzeb klienta finalnego. Widać to zwłaszcza na przykładzie małych i średnich firm, które chcą być na tym polu coraz bardziej konkurencyjne. Dostawy mogą być realizowane zgodnie z indywidualnym życzeniem klienta, na określony termin (dron nie stoi w korkach), a także w wybrane miejsce. Dostawa ulubionych przekąsek nie musi być już realizowana pod konkretny adres. Jeśli magazyn sklepu internetowego, kuchnia lub inny punkt dystrybucji znajduje się wystarczająco blisko, zamówiony towar może być dostarczony nawet na plażę oraz do parku. Jedyną trudnością wydaje się stworzenie odpowiednich technologii identyfikacji, które pozwoliłyby na daleko idącą autoryzację transakcji i samej dostawy. Jednak jak łatwo się domyślić, wszystko wskazuje na to, że te problemy i ograniczenia zostaną w najbliższym czasie przezwyciężone.
W ostatnich latach widać, że nawet tak skomplikowane usługi, jak np. fulfillment dla e-commerce, mogą być poddawane ciągłej automatyzacji. Wdrożenie dronów jest tylko jednym ze sposobów wprowadzenia daleko idących zmian do systemu logistycznego. Dzięki nim dostawa towaru pod określone miejsce i w wybranym terminie staje się rzeczywistością, podobnie zresztą, jak optymalizacja procesów magazynowych.