Coraz szerszy udział branży e-commerce w handlu wymusił wprowadzenie zupełnie nowych rozwiązań logistycznych. Ich celem jest wsparcie funkcjonowania łańcuchów dostaw w obszarze telekomunikacji, a konkretnie sieci internetowych. E-logistyka jest odpowiedzią na potrzeby firm XXI wieku, które większość transakcji realizują na płaszczyźnie internetowej.
Czym jest e-logistyka - definicja
E-logistyka to ogólne ujęcie usług, których zadaniem jest wsparcie procesu realizacji dostaw na dowolnym etapie obsługi zamówienia. Systemy wykorzystywane do tego celu mają charakter platform cyfrowych, które nie biorą udziału w fizycznym przemieszczeniu ładunku, ale usprawniają jego przebieg, tak aby złożone zamówienie zostało zrealizowane w sposób szybki i umożliwiający bieżące monitorowanie jego przebiegu.
Dzięki e-logistyce firmy działające w ramach obszaru e-commerce otrzymują bezpośrednio "do ręki" wyspecjalizowane narzędzia, które umożliwiają koordynację dostaw, ale też integrację wszystkich usług realizowanych na rzecz wspólników biznesowych (a nie tylko klientów).
Zauważmy, że tempo, w jakim rozwija się e-biznes, jest na tyle oszałamiające, że w ciągu zaledwie kilku lat musiano dokonać poważnych zmian w nazewnictwie. To, co dziś jest nazywane e-logistyką, dawniej było określane mianem logistyki komputerowo wspomaganej. Reasumując, działania rozumiane jako e-logistyka znacząco wyewoluowały, umożliwiając zdefiniowanie nowego obszaru usług logistycznych.
Branża e-commerce a e-logistyka - symbioza korzyści
Tak jak wspomnieliśmy, wirtualna logistyka jest odpowiedzią na zapotrzebowanie generowane przez e-biznes. Wynika to z faktu, że realizacja zamówienia jest obarczona:
- wzrostem potrzeb po stronie klientów,
- konkurencyjnością wśród sklepów e-commerce.
Ewolucja wirtualnej logistyki jest zatem skutkiem naturalnych zmian, jakie zachodzą w szeroko rozumianym biznesie. Jej celem jest stworzenie rozwiązań, które nie tylko usprawnią, ale też zautomatyzują proces dostaw.
Spójrzmy na ten problem z perspektywy tego, czym jest przestrzeń magazynowa. Dawniej kojarzono ją głównie z miejscem, w którym przechowuje się ładunki o stosunkowo dużej kubaturze. W celu ich bezpiecznego przechowywania wykorzystywano palety, które jednorazowo mogły pomieścić nawet ponad tonę ładunku. Dziś magazyn sklepu internetowego składa się coraz częściej z pojedynczych skrzyń, w których przechowywany jest ładunek drobnicowy. Wzrost obrotów branży e-commerce w połączeniu z chęcią zaspokojenia rosnących potrzeb klientów sprawił, że pojawiła się potrzeba stworzenia rozwiązań cyfrowych, które zautomatyzują proces realizacji zamówienia. W praktyce oznacza to konieczność:
- rejestracji zakupu,
- kompletacji zamówienia,
- wysyłki towaru,
- rejestracji transakcji w programie magazynowym,
- obsługi zwrotu, jeśli takowy będzie miał miejsce.
Wirtualna logistyka w ręce specjalistów
Zmiany, o których mowa, wymusiły konieczność wprowadzenia wyspecjalizowanych narzędzi. Outsourcing logistyczny stał się faktem, gdyż e-logistyka co prawda nie zajmuje się fizycznym transportem, ale za to polega na ciągłym ulepszaniu tego, co już istnieje. W efekcie powstają zaawansowane platformy informatyczne, które umożliwiają:
- zapis i przechowywanie danych identyfikacyjnych dla konkretnego produktu (np. kody RFID),
- zarządzanie łańcuchami dostaw (narzędzia SCM),
- zaawansowane planowanie zasobów przedsiębiorstwa ERP i APS,
- zarządzanie relacjami z klientami i dostawcami (CRM oraz SRM),
- zarządzanie stanami i polityką magazynową (WMS),
- zautomatyzowaną kontrolę nad procesem produkcji.
Wszystkie te platformy korzystają z dobrodziejstw, jakie zapewniają szybkie łącza internetowe (przewodowe i bezprzewodowe). Bez nich nie byłaby możliwa np. kompletacja zamówień internetowych, pakowanie sprzedanego towaru, a także wysyłanie przesyłek do konkretnych klientów lub kontrahentów.
Wzrost ilości platform i narzędzi internetowych sprawia, że pojawia się zapotrzebowanie na osoby, których specjalizacją zawodową jest logistyka e-commerce.
Jak e-logistyka wpływa na branże e-commerce?
Wirtualna logistyka nie jest pojęciem abstrakcyjnym. Wręcz przeciwnie - ma ona realny wpływ na funkcjonowanie rynku e-commerce i to zarówno po stronie sprzedawcy, jak i kupującego.
Usprawnienie wysyłki
Zauważmy, że gdy powierzchnia magazynowa dla e-commerce uległa rozdrobnieniu, to jedynie narzędzia cyfrowe umożliwiają efektywne zarządzanie przechowywanym, przyjmowanym i wysyłanym towarem. Na tym jednak nie koniec. Wejście w przestrzeń wirtualnej logistyki oznacza dla przedsiębiorcy zupełnie nową jakość pracy. Właściciel sklepu nie musi przechowywać asortymentu u siebie. Ma od tego magazyn, który dzięki cyfrowemu zarządzaniu wyśle towar nawet w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia.
Pakowanie towaru
Na tym jednak nie koniec. Nowoczesna logistyka 3PL umożliwia przyjęcie towaru, magazynowanie, kompletację oraz wysyłkę do odbiorcy. Dzięki temu sprzedawca nie musi skupiać się na każdorazowym pakowaniu (często w określony sposób) wysyłki. Firmie zewnętrznej możemy powierzyć np. wysyłanie opakowań promocyjnych, którymi podkreślimy rolę, jaką odgrywają względem nas stali klienci lub kontrahenci. Korzystając z outsourcingu, możemy również zlecić wysyłkę gadżetów promocyjnych i innych bonusów, którymi "nagrodzimy" osoby, dokonujące u nas dużych i regularnych zakupów.
Monitorowanie przesyłki
Narzędzia teleinformatyczne umożliwiają monitorowanie na bieżąco wszystkiego, co dzieje się z ładunkiem. W ten sposób można łatwo odnotować m.in. przyjęcie towaru do magazynu, jego wysyłkę, a także szacowany czas dostarczenia do odbiorcy. Informacje dotyczące zmian statusu przesyłki mogą zostać wysłane na adres mailowy lub też na urządzenie mobilne w ramach otrzymywanych powiadomień. Jest ono bardzo wygodne dla klienta, gdyż umożliwia zaplanowanie sobie czasu na odbiór złożonego wcześniej zamówienia.