Jak prowadzić sklep internetowy bez magazynu?

12
10 2023
Jak prowadzić sklep internetowy bez magazynu?

Własny magazyn może być sporym wydatkiem, zwłaszcza dla nowo założonych sklepów online. Ponadto wiąże się z koniecznością samodzielnej obsługi wszystkich zamówień. Czy można prowadzić sklep internetowy bez magazynu? Okazuje się, że tak! Wystarczy wybrać fulfillment, czyli cieszący się rosnącą popularnością model sprzedaży.

Sklep internetowy bez magazynu

Zakładając własny sklep internetowy, należy liczyć się z koniecznością magazynowania sprzedawanego w nim towaru. Niektórzy przedsiębiorcy, na samym początku przechowują swój asortyment w domu, jednak na dłuższą metę takie rozwiązanie okazuje się niemożliwe. Wynajem czy budowa magazynu jest dla wielu także mało atrakcyjną opcją. Współcześnie, można prowadzić dobrze działający sklep internetowy bez magazynu. Towar jest w tym wypadku przechowywany w zupełnie innym miejscu, co dla nabywcy jest bez znaczenia. Klienci cenią sobie jedynie szybką wysyłkę towaru i jego dotarcie w nienaruszonym stanie. W Polsce coraz więcej firm wybiera usługę fulfillmentu, która jest wysoce rentowna i wyjątkowo wygodna.

Czym jest fulfillment?

Fulfillment obejmuje szereg różnych operacji od chwili złożenia zamówienia przez kupującego, aż do otrzymania przez niego towaru. Centrum magazynowe firmy zewnętrznej otrzymuje zamówienia ze sklepu internetowego, po czym zajmuje się ich formowaniem, pakowaniem i wysyłką do firmy kurierskiej. W ramach tej usługi podwykonawca może zająć się częścią albo całością procesu obsługi zamówień. Właściciel sklepu online ma natomiast dostęp do informacji o swoich produktach, realizowanych zleceniach, stanie towaru i może zapoznać się z raportami magazynowymi. Usługa ta obejmuje:

  • magazynowanie towarów,
  • przyjmowanie oraz przetwarzanie zamówień,
  • kompletację i pakowanie zamówień internetowych,
  • dostawę zamówień,
  • otrzymywanie płatności od kupujących,
  • przyjmowanie zwrotów i reklamacji.

Jak wyglądają usługi fulfilment?

Usługa fulfillmentu oferowana jest przez doświadczonych operatorów 3PL. Czym jest logistyka 3PL? To model biznesowy, w którym firma korzysta z usług zewnętrznego dostawcy logistycznego. To właśnie on zajmuje się wszelkimi elementami łańcucha dostaw. Decydując się na outsourcing magazynowy, sklep internetowy może skupić się na swoim rozwoju i promocji. Operator natomiast zajmuje się pozostałymi procesami. Takie rozwiązanie ma wiele zalet.

Warto pamiętać, że sama wysyłka i dostawa zajmuje mniej czasu, ponadto maleje koszt kompletacji zamówienia. Skutkuje to wzrostem sprzedaży w sklepie online. Firma logistyczna jest pośrednikiem w łańcuchu sprzedający-kupujący. Gwarantuje bezbłędne kompletowanie zamówień, terminowe uzupełnianie stanów magazynowych oraz szybkie śledzenie pozostałości towarów. Obsługa zamówień w sklepie internetowym przy pomocy operatora fulfillment okazuje się korzystniejsza dla firmy. Warto dodać, że za ewentualną utratę towaru odpowiada operator. Centrum logistyczne jest wyposażone w niezbędne sprzęty i programy, dzięki którym możliwa jest automatyzacja procesu realizacji zamówień. To natomiast oszczędza czas oraz ułatwia pracę ze zwrotami.

Główne korzyści fulfillmentu

Zewnętrzny magazyn dla e-commerce niesie ze sobą wiele korzyści. Prowadząc samodzielnie magazyn, musisz liczyć się z koniecznością wynajęcia powierzchni magazynowej, ubezpieczenia, wynagrodzenia pracowników, odpowiedniego sprzętu itp. Wszystko to wiąże się z dosyć dużymi kosztami. Wybierając outsourcing logistyczny, cała praca zostanie wykonana przez wybraną firmę zewnętrzną, która zajmie się sprawnym działaniem magazynu. Dlaczego warto wybrać, zdecydować się na fulfillment?

  • Oszczędzasz dużą ilość czasu, nie musisz sam zajmować się kompletowaniem i wysyłką paczek,
  • Firmy zewnętrzne posiadają magazyny otwarte do późnych godzin, co pozwala na szybką i sprawną wysyłkę towarów. Twoi klienci nie będą więc długo oczekiwali na swoje zamówienie,
  • Nie musisz szukać magazynu na wynajem, zajmować się jego profesjonalnym wyposażeniem. Ponadto nie musisz obawiać się, że powierzchnia magazynu okaże się dla Ciebie po pewnym czasie niewystarczająca,
  • Możesz rozwijać swoją firmę bez obaw o to, że nie będziesz miał gdzie przechowywać swojego towaru,
  • Firma zewnętrza bez trudu obsłuży zamówienia nawet podczas nagłych skoków sprzedażowych.

Kiedy warto zdecydować się na skorzystanie z usługi fulfillmentu?

Usługi logistyczne takie jak fulfillment to znakomita propozycja dla wszystkich sprzedawców działających na niewielką skalę. Każdy przedsiębiorca, który właśnie otworzył swój sklep internetowy, powinien zapoznać z możliwościami, jakie daje taka usługa. Warto też dodać, że podpisanie umowy z podwykonawcą to świetna opcja w przypadku szybkiego tempa rozwoju sklepu. Regularne wzbogacanie oferty doprowadziłoby do ciągłej rozbudowy magazynu czy też wynajmowania większej ilości przestrzeni magazynowej.

Fulfillment to też opcja dla wszystkich specyficznych branż i ich towarów, wymagających odpowiednich warunków przechowywania. Oprócz tego skorzystanie z usług firm logistycznych zaleca się przedsiębiorcom zajmującym się także sprzedażą sezonową.

Warto podkreślić, że logistyka i szybka dostawa towaru do klienta to jeden z najważniejszych aspektów e-commerce, dlatego wybór rzetelnego operatora to już połowa sukcesu!

Przeczytaj także:
29.01.2025
System WMS dla e-commerce - czym jest i jakie ma zastosowanie
Czytaj więcej
13.01.2025
Drony i ich zastosowanie w e-commerce
Czytaj więcej
27.12.2024
Znaczenie elastyczności w fulfillment przy gwałtownych zmianach popytu
Czytaj więcej
17.12.2024
Jak zbudować unikalną markę online (e-brading) i zdobyć zaufanie klientów?
Czytaj więcej
08.12.2024
Platformy e-commerce - jaki CMS wybrać dla dużego sklepu?
Czytaj więcej
29.11.2024
Programy lojalnościowe i rabatowe – jak zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć stałych…
Czytaj więcej
2022