Jak zapewnić ciągłość dostaw w e-commerce przy rosnącym popycie?

10
11 2024
Jak zapewnić ciągłość dostaw w e-commerce przy rosnącym popycie?

Obroty branży e-commerce stale rosną. To oznacza, że wiele firm prowadzących swoją działalność handlową w Internecie, stoi przed wyzwaniem zapewnienia ciągłości dostaw w warunkach zwiększonego popytu. Jak poradzić sobie z tym zjawiskiem? Co zrobić, aby zapewnić ciągłość dostaw na poziomie, który zaspokoi rosnące potrzeby odbiorców?

Skrócenie łańcuchów dostaw - pierwszy krok na drodze do sukcesu

Optymalizacja łańcuchów dostaw jest niezbędna, aby zaspokoić wciąż rosnące potrzeby rynku. Proces ten niesie ze sobą szereg korzyści, wśród których najważniejsze to zwiększona przepustowość kanałów logistycznych, a także ograniczenie związanych z nimi kosztów.

Jak zoptymalizować łańcuchy dostaw w e-commerce?

  • Należy wdrożyć zautomatyzowane systemy zarządzania magazynem (oprogramowanie WMS), które w czasie rzeczywistym informuje nas o zmianach stanów magazynowych, a także popytu i podaży.
  • Niezbędne jest dywersyfikowanie łańcuchów dostaw, a także - jeśli zachodzi taka potrzeba - strategiczne rozmieszczenie magazynów, tak aby skrócić czas i koszty przewozu towarów do absolutnego minimum.
  • Trzeba wykorzystywać technologie umożliwiające prognozowanie popytu z wykorzystaniem już istniejących danych. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić niezakłóconą ciągłość dostaw nawet w okresie tzw. górek sprzedażowych.

Fulfilment dla e-commerce - zewnętrzne wsparcie dla firm

Optymalizacja łańcuchów dostaw nie jest możliwa bez outsourcingu obsługi zamówień. Kluczową rolę odgrywa tu fulfilment dla e-commerce, czyli kompleksowa obsługa realizowanych transakcji przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne. Polega ona na zarządzaniu magazynem (oraz jego okresową inwentaryzacją) oraz na świadczeniu usługi pakowania zamówień internetowych. W ramach specjalistycznego wsparcia realizuje się również przepakowywanie produktów, co przekłada się na znaczne skrócenie czasu niezbędnego do realizacji zamówienia.

W kontekście fulfilmentu kluczowe jest także wynajem powierzchni magazynowej dostosowanej do sezonowych wahań zapasów. Elastyczność w zarządzaniu przestrzenią magazynową pozwala firmom na dostosowanie się do okresów zwiększonego popytu, takich jak Black Friday czy święta.

Logistyka 3PL i kontraktowa - czas spojrzeć na logistykę z innej perspektywy

Co jeszcze warto zrobić, aby zapewnić ciągłość dostaw w warunkach zwiększonego popytu? Po pierwsze, postawić na zewnętrzne usługi logistyczne, które obejmują szeroki zakres operacji, począwszy od zarządzania magazynem, poprzez transport, aż po obsługę zamówień. Logistyka 3PL - bo o niej mowa - pozwala:

  • zaoszczędzić środki, jakie należałoby wydać na utrzymanie własnej infrastruktury logistycznej,
  • poprawić elastyczność i skalowalność operacji w kontekście ciągłym zmian popytu.

Podobnym narzędziem jest logistyka kontraktowa, która jest niczym innym, jak długoterminową umową z operatorami logistycznymi. W jej ramach można zlecić fachowcom pełną obsługę łańcucha dostaw. W ramach świadczonej usługi operator logistyczny może podejmować działania, które zoptymalizują łańcuch dostaw, usprawnią wysyłkę i skrócą czas realizacji zamówień.

Na koniec należy pamiętać, że skuteczniejsza obsługa zamówień w branży e-commerce wiąże się również z podjęciem określonych kroków na płaszczyźnie technicznej, takich jak:

  • zdolność do jednoczesnej obsługi wielu zapytań,
  • automatyzacja działań marketingowych (przy stale rosnącej liczbie klientów),
  • wdrożeniu szybszych baz danych,
  • unowocześnieniu interfejsu sklepu internetowego.

Reasumując, jeśli obsługa zamówień w sklepie internetowym ma odbywać się szybciej, to tylko poprzez szeroko rozumianą automatyzację i outsourcing usług logistycznych

Przeczytaj także:
17.12.2024
Jak zbudować unikalną markę online (e-brading) i zdobyć zaufanie klientów?
Czytaj więcej
08.12.2024
Platformy e-commerce - jaki CMS wybrać dla dużego sklepu?
Czytaj więcej
29.11.2024
Programy lojalnościowe i rabatowe – jak zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć stałych…
Czytaj więcej
20.11.2024
Sezonowość w sprzedaży a wyzwania logistyki e-commerce
Czytaj więcej
30.10.2024
Sklep internetowy z magazynem w domu - czy to dobry pomysł?
Czytaj więcej
22.10.2024
Order picker - kto to jest, na czym polega jego praca?
Czytaj więcej
2022