Kluczowe wskaźniki efektywności w e-commerce - co powinien mierzyć e-commerce?

16
01 2024
Kluczowe wskaźniki efektywności w e-commerce - co powinien mierzyć e-commerce?

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) w e-commerce to strategiczne mierniki pozwalające monitorować efektywność działania biznesu. Dzięki nim można zapoznać się z dokładnymi danymi dotyczącymi osiągniętych celów lub danego działania. Dane w e-commerce przekazywane poprzez mierniki są bardzo ważne, szczególnie w procesie podejmowania decyzji, wyszukiwania błędów czy przy optymalizacji procesów i eliminacji kosztów.

  • Dobór odpowiednich wskaźników a efektywność działania

To jakie wskaźniki należ wybrać do pomiaru efektywności, w dużej mierze związane jest z tym, jakie cele biznesowe ma realizować przedsiębiorstwo. Dzięki nim można ocenić, czy firma z sukcesem realizuje założone przez siebie wcześniej cele biznesowe.

Warto jednak wspomnieć o tym, że aby analiza wskaźników była przydatna, wybrane cele biznesowe powinny być konkretne, mierzalne i ograniczone ramami czasowymi. Tylko wtedy korzystanie z KPI, będzie miało sens.

  • Rola wskaźników KPI w e-commerce

Bez korzystania ze wskaźników KPI, w wielu przypadkach ciężko byłoby monitorować postęp względem realizacji, zarówno krótko, jak i długoterminowych strategii biznesowych. Dodatkowo analiza mierników często może przyczynić się do rozwiązania wielu problemów, które bez odpowiednich informacji wydają się trudne do wyeliminowania.

  • Najważniejsze wskaźniki pomiaru efektywności w e-commerce

Jest kilka niezwykle ważnych wskaźników, z których korzystanie w branży e-commerce jest niezwykle istotne. To właśnie dzięki nim można ocenić, w jakim stopniu fulfillment ma sens, czy potrzebne jest nowe centrum magazynowe lub zupełnie inny magazyn dla e-commerce. Metryki w e-commerce przekazują wiele istotnych informacji - należy je tylko umiejętnie odczytać i przeanalizować.

  • Zwrot z inwestycji (ROI)

Wskaźnik ROI, czyli zwrotu z inwestycji zawsze wyrażany jest w procentach. Znając tę wartość, można ocenić, jaki procent zainwestowanych środków zostanie zwrócony organizacji w określonych ramach czasowych.

Obecnie ROI wykorzystywany jest nie tylko do oceny kondycji przedsiębiorstwa. Wartość ta niejednokrotnie uwzględniana jest również przy analizie efektywności działań marketingowych.

ROI to różnica pomiędzy końcową i początkową wartością inwestycji, podzieloną przez wysokość poniesionych kosztów. W tym przypadku w obliczeniach uwzględnia się wiele kosztów, w tym outsourcing magazynowy, fulfillment czy wszystkie inne wydatki związane z utrzymywaniem funkcjonowania biznesu.

  • Współczynnik konwersji

W e-commerce jednym z ważniejszych wskaźników jest również współczynnik konwersji informujący o tym, jaki procent użytkowników wchodzących na stronę rzeczywiście decyduje się na zakup. Jest to wskaźnik wykorzystywany przede wszystkim przy pomiarach wydajności strony sklepu internetowego. Jeżeli jest niski, dalsza analiza pozwala ustalić przyczynę takiego stanu i wprowadzić działania mające na celu poprawę tej sytuacji. Współczynnik konwersji zawsze stanowi wartość procentową.

  • Zwrot wydatków na reklamę (ROAS)

W e-commerce ważny jest również wskaźnik ROAS pozwalający ocenić wysokość zwrotu wydatków poniesionych na reklamę. Na jego wartość wpływa przede wszystkim marża zysku, a także koszty operacyjne. Nie bez znaczenia jest też to, w jakiej kondycji znajduje się firma w danym momencie.

Im wyższa wartość wskaźnika ROAS, tym lepiej. Oznacza ro bowiem, że firmie udało się zoptymalizować reklamę cyfrową.

  • Średnia wartość zamówienia (AOV)

Przy pomiarach efektywności nie należy pomijać również wskaźnika określającego średnią wartość zamówienia (AOV). Wskaźnik obliczany jest dla każdego złożonego zamówienia. Ma on bardzo duże znaczenie w podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych, szczególnie w przypadkach dotyczących cen produktów, wydatków na reklamę, kwoty zakupu do darmowej wysyłki itp.

  • Współczynnik porzuconych koszyków (CAR)

Wskaźniki efektywności w e-commerce mają istotne znaczenie dla wielu aspektów działania biznesu. Przy ich analizie nie należy pomijać współczynnika CAR informującego o ilości porzuconych koszyków. To informacja mówiąca o tym, ilu użytkowników, którzy rozpoczęli zakup, ostatecznie z niego zrezygnowało.

Analiza tego wskaźnika i zmniejszenie jego wartości jest bardzo ważne, ponieważ to przekłada się na wartość sprzedażową, a tym samym osiągane zyski.

  • Bounce rate

Ważne metryki w e-commerce to także współczynniki odrzuceń informujące o tym ilu użytkowników po wejściu na stronę nie podejmuje na niej żadnych dalszych interakcji. Niska wartość bounce rate pozwala wykryć słabo zoptymalizowaną stronę lub błędy w lejkach konwersji.

  • Koszt pozyskania klienta (CAC)

Efektywność działania sklepu internetowego pozwoli ocenić również wskaźnik CAC. To on informuje o tym, jakie koszty sklep ponosi na pozyskanie nowego klienta. To ważna informacja przede wszystkim dla działów zajmujących się sprzedażą i marketingiem.

Wskaźniki efektywności są ważne w każdym biznesie, niezależnie od tego, czy dotyczy branży e-commerce, czy jakiejkolwiek innej. Korzystanie z nich daje mnóstwo cennych informacji, które umiejętnie wykorzystane pozwolą osiągnąć biznesowy sukces.

Przeczytaj także:
29.01.2025
System WMS dla e-commerce - czym jest i jakie ma zastosowanie
Czytaj więcej
13.01.2025
Drony i ich zastosowanie w e-commerce
Czytaj więcej
27.12.2024
Znaczenie elastyczności w fulfillment przy gwałtownych zmianach popytu
Czytaj więcej
17.12.2024
Jak zbudować unikalną markę online (e-brading) i zdobyć zaufanie klientów?
Czytaj więcej
08.12.2024
Platformy e-commerce - jaki CMS wybrać dla dużego sklepu?
Czytaj więcej
29.11.2024
Programy lojalnościowe i rabatowe – jak zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć stałych…
Czytaj więcej
2022