Logistyka cross-border w e-commerce - co musisz wiedzieć

20
01 2024
Logistyka cross-border w e-commerce - co musisz wiedzieć

Pomimo rozwoju technologii i dostępności wielu nowoczesnych rozwiązań, w dalszym ciągu logistyka transgraniczna jest sporym wyzwaniem przede wszystkim dla branży e-commerce. Jak sobie skutecznie z tym poradzić? W przypadku wielu firm z branży e-commerce chcących działać na rynkach międzynarodowych pomocnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z wielopłaszczyznowej usługi cross-border.

  • Czym jest cross-border?

Cross-border w tłumaczeniu dosłownym oznacza przekraczanie granicy. W kontekście branży e-commerce jest to przekraczanie granicy przez zakupiony/sprzedawany towar. Logistyka cross-border zamiennie określana jest również jako handel transgraniczny.

Warto wspomnieć o tym, że obecnie cross-border e-commerce stanowi jedną z najbardziej perspektywicznych części współczesnego handlu elektronicznego. Firmy korzystające z tej usługi mają znacznie więcej możliwości znalezienia odbiorców swoich produktów zarówno w Europie, jak i poza nią. Należy jednak liczyć się z tym, że choć cross-border daje branży e-commerce znacznie więcej możliwości, to stopień skomplikowania wdrożenia tej usługi do działalności jest porównywalny ze sprzedażą wyłącznie na terenie kraju.

  • Cross-border w e-commerce

Implementacja modelu cross-border w e-commerce zawsze powinna rozpoczynać się poprzez identyfikację wszystkich tych miejsc, w których może istnieć popyt na określone produkty. Wybierając kraje, do których ma trafiać towar, koniecznie trzeba mieć na uwadzę wielkość tamtejszego rynku, ograniczenia handlowe, język i kulturę. Warto pamiętać o tym, że tylko prodykt, który trafia na rynek, na którym jest na niego zapotrzebowanie, będzie miał szansę na to, by odnieść sukces.

Wybór rynku, na który mają trafiać określone produkty to jeszcze nie wszystko - to dopiero początek. Należy przede wszystkim zastanowić się na tym, w jaki sposób będzie obsługiwana logistyka oraz jak będzie się odbywała globalna dostawa produktów. W wysyłce zagranicznej niezwykle ważne jest to, by infrastruktura logistyczna pod każdym względem była dopasowana do międzynarodowych przesyłek. W związku z tym przemyślenia wymaga logistyka magazynowa czy to, kto będzie odpowiedzialny za kompletowanie zamówień internetowych. W międzynarodowym obrocie towarów podobnie jak w krajowym ważne jest zapewnienie klientom wysokiego poziomu obsługi klientów oraz wygodnych procedur związanych ze zwrotami czy reklamacjami.

  • Wdrożenie cross-border w e-commerce w praktyce

Tak naprawdę istnieją dwie możliwości skutecznego wdrożenia modelu cross-border w firmie działającej w branży e-commerce.

Pierwsza możliwość to sprzedaż produktów na zagranicznym marketplace. Można przy tym stosować własne platformy sprzedażowe (choć nie jest to warunek konieczny), pod warunkiem że są dostosowane do danego rynku.

Można również zbudować nową, zagraniczną wersję własnego sklepu online. Choć to rozwiązanie ma sporo zalet, należy liczyć się z tym, że w porównaniu do korzystania z platform marketplace jest nie tylko droższe, ale i bardziej ryzykowne.

Niezależnie od tego, która z możliwości zostanie wybrana, w obu przypadkach dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usługi fulfillment polegające na zlecaniu obsługi zamówień zewnętrznym operatorom, gdy firma e-commerce nie jest w stanie całkowicie samodzielnie zająć się dostarczeniem produktów na rynki zagraniczne.

  • Czy warto korzystać z cross-border w e-commerce?

Cross-border niezależnie od tego, czy towarzyszy mu fulfillment dla e-commerce, czy też nie ma sporo zalet zarówno z perspektywy biznesu, jak i samych klientów. Dla tych ostatnich logistyka cross-border jest możliwością znalezienia produktów unikatowych, dostępnych dodatkowo w konkurencyjnych cenach.

A co na cross-border e-commerce może zyskać sam biznes? Tak naprawdę bardzo wiele. Jedną z najistotniejszych zalet tego modelu jest możliwość uniezależnienia się od rynku lokalnego, co daje możliwość szerokiej sprzedaży na dużą skalę, co oczywiście przekłada się na zyski. Cross-border to jeden z niewielu sposobów na to, by prowadzić efektywną sprzedaż międzynarodową, ale bez konieczności angażowania (a tym samym ponoszenia ryzyka utraty) ogromnego kapitału własnego. To jeszcze nie wszystko. Wejście ze swoimi towarami na zagraniczne rynki daje możliwość zdobycia nowych kanałów sprzedaży oraz narzucenia wyższej marży na zagraniczne rynki, co przy zainteresowaniu konsumentów produktem daje nie tylko większe przychody, ale również pozwoli firmie e-commerce dynamicznie się rozwijać.

  • Na co trzeba uważać, decydując się na wdrożenie modelu cross-border w e-commerce?

Choć model cross-border zastosowany w e-commerce ma wiele zalet, nie należy zapominać o tym, że stanowi również pewnego rodzaju wzywanie. Tu, aby odnieść sukces, należy się dobrze do tego przygotować. Przede wszystkim konieczne jest zrozumienie rynku docelowego i zalezienie odpowiedniego kanału sprzedażowego - to w przypadku większości firm ma kluczowe znaczenie dla tego, czy uda się wejść na dany rynek, czy też nie. Kolejna ważna kwestia to bariera językowa. Konieczne jest bardzo dobre tłumaczenie opisów produktowych w języku rodzimym dla rynku sprzedażowego, na który trafiają. Wbrew pozorom tłumaczenie wszystkiego na język angielski nie jest dobrym rozwiązaniem - jest spore grono klientów, którzy nie chcą kupować wyłącznie na anglojęzycznych stronach.

Cross-border wymaga również wyboru odpowiedniej metody płatności (na zagranicznych rynkach najlepiej sprawdzą się obsługujące różne waluty PayPal, Stripe i Adyen) oraz zapoznanie się z kwestiami prawnymi, oraz podatkowymi.

Nie zawsze wdrożenie modelu cross-border będzie przebiegało gładko i bez problemów. Warto jednak włożyć wysiłek w to, by dostarczać swoje produkty na rynku zagraniczne - to znacznie większe możliwości rozwoju firmy, co przełoży się na jej sukcesy finansowe.

Przeczytaj także:
29.01.2025
System WMS dla e-commerce - czym jest i jakie ma zastosowanie
Czytaj więcej
13.01.2025
Drony i ich zastosowanie w e-commerce
Czytaj więcej
27.12.2024
Znaczenie elastyczności w fulfillment przy gwałtownych zmianach popytu
Czytaj więcej
17.12.2024
Jak zbudować unikalną markę online (e-brading) i zdobyć zaufanie klientów?
Czytaj więcej
08.12.2024
Platformy e-commerce - jaki CMS wybrać dla dużego sklepu?
Czytaj więcej
29.11.2024
Programy lojalnościowe i rabatowe – jak zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć stałych…
Czytaj więcej
2022