Magazyn zewnętrzny dla e-commerce czy własny?

03
11 2023
Magazyn zewnętrzny dla e-commerce czy własny?

W związku z intensywnym rozwojem e-handlu coraz więcej osób postanawia założyć sklep internetowy. Kluczowym elementem sprawnie funkcjonującego biznesu jest zaplanowanie procesu magazynowania i sprzedaży towarów. To właśnie od organizacji dostaw, kontroli zapasów i przygotowania zamówień zależy szybkość obsługi i stopień zadowolenia klientów. Warto więc zastanowić się, czy do przechowywania towarów wybrać własny magazyn, czy skorzystać z usług zewnętrznej firmy?

Własny magazyn dla sklepu internetowego - co warto wiedzieć?

Własny magazyn to rozwiązanie, które wybierają zwłaszcza mikro i małe przedsiębiorstwa. Prowadzenie własnego magazynu dla takich firm jest prostym sposobem na obsługiwanie bieżących zamówień. Wybierając ten sposób magazynowania produktów, mamy poczucie kontroli nad zatowarowaniem, wysyłką oraz kosztami utrzymania. W przypadku własnego magazynu towar przechowywany jest w lokalnym magazynie albo w miejscu na niego przysposobionym.

Z tego miejsca realizowane są wszelkie zamówienia. Ponadto sklep internetowy posiadający własny magazyn zajmuje się także zwrotami i reklamacjami. Co ważne, może szybko zareagować na wszelkie zgłoszenia. Takie rozwiązanie wydaje się odpowiednie dla małych firm, sprzedających niewiele produktów, które nie potrzebują dużej powierzchni do przechowywania. Na własny magazyn decydują się też przedsiębiorstwa oferujące szeroki katalog towarów, które chcą samodzielnie kontrolować wszystkie procesy logistyczne w swoim sklepie.

Własny magazyn w e-commerce- zalety i wady

Zdecydowanie się na prowadzenie własnego magazynu ma swoje zalety, jak i wady.

Zalety:

  • pełna kontrola nad procesami logistycznymi i łatwa kompletacja zamówień,
  • możliwość negocjacji ceny towarów kupowanych od dostawców i odsprzedaży go po nałożeniu większej marży,
  • wygodne zarządzanie reklamacjami i kontrola zwrotów,
  • łatwiejsza personalizacja paczek,
  • możliwość wprowadzenia osobistego odbioru zamówień.

Wady:

  • większa ilość pracy podczas kompletowania i pakowania zamówień,
  • odpowiedzialność za błędy związanie z niewłaściwym adresowaniem paczek, ich nieodpowiednim zabezpieczeniem czy brakami towarów na magazynie,
  • ograniczona powierzchnia magazynowa i brak możliwości zrobienia zapasu towarów,
  • mniejsze możliwości negocjacji cen wysyłek z przewoźnikami,
  • duże nakłady inwestycyjne (obejmujące zatrudnienie pracowników, zatowarowanie).

Czym jest fulfillment e-commerce?

Inną opcją jest fulfillment dla e-commerce. Polega on na częściowym albo całkowitym powierzeniu logistyki sklepu online wyspecjalizowanemu operatorowi. W tym wypadku to zewnętrzny magazyn dystrybucyjny zapewnia naszym klientów stały dostęp do wszystkich towarów z oferty. Umowa z taką firmę obejmuje najczęściej proces magazynowania i wiele operacji, które wspierają biznes. W tym wypadku centrum magazynowe zintegrowane jest z systemem zarządzania sklepem. Kiedy zamówienie wpłynie do firmy, wówczas jest ono od razu realizowane. Operator zajmuje się jego kompletacją, pakowaniem oraz przygotowaniem do wysyłki. Umowa obejmuje także:

  • przeładunek i zarządzanie zapasami,
  • obsługę zwrotów,
  • komunikację z klientem,
  • transport od dostawcy do centrum logistycznego i z magazynu do klienta.

Decydując się na outsourcing magazynowy, to po stronie zewnętrznej firmy będą wszelkie operacje logistyczne. Od chwili otrzymania zamówienia od klienta, aż do jego dostarczenia.

Zalety outsourcingu logistyki sklepu internetowego

Przedsiębiorcy coraz częściej stawiają na magazyn zewnętrzny dla e-commerce. Zlecając realizację zamówienia firmie zewnętrznej, sprzedawca nie musi martwić się miejscem do przechowywania towarów, poświęcać czasu na jego kompletowanie, pakowanie i wysyłanie paczek. Takie rozwiązanie wpływa bezpośrednio na wzrost sprzedaży. Fulfillment zwiększa zdolność operacyjną, pozwalając przedsiębiorcom w branży e-commerce na sprawne reagowanie dzięki elastycznej sieci dostawców. Firmy oferujące magazyn zewnętrzny dysponują odpowiednią wiedzą oraz zapleczem. Posiadają też często wypracowane standardy, ponadto są w stanie wynegocjować atrakcyjne stawki wysyłki do klientów, ze względu na wolumeny.

Mają też szeroki dostęp do przewoźników gwarantujących szybkie dostawy. Są w stanie przetwarzać nawet ogromną ilość przesyłek. Posiadają też know how, a więc wiedzą, jak właściwie zabezpieczyć przesyłkę. Magazyn zewnętrzny dla e-commerce to także brak kosztów inwestycyjnych związanych z budową i wyposażeniem magazynu czy też jego wynajmem. Decydując się na taką opcję, nie musimy przejmować się kwestią kosztów operacyjnych, ubezpieczenia, spedycji, czy związanych z zatrudnieniem i wyszkoleniem pracowników. Wszelkie koszty są oczywiście zawarte w umowie z firmą zewnętrzną, pomimo tego przedsiębiorstwo może liczyć na oszczędności. Warto dodać, że mowa o oszczędności nawet ok. 40 procent w skali roku.

Czy fulfillment dla e-commerce ma jakieś wady?

Magazyn zewnętrzny dla e-commerce wiąże się z mniejszą kontrolą nad realizacją procesu logistycznego, jak i mniejszą swobodą obsługi klienta. Nie można też zapomnieć o tym, że trzeba znaleźć wyspecjalizowanego i zaufanego partnera, który dopasuje sposób obsługi paczek do wybranego przez sklep internetowy modelu biznesowego.

Posiadanie własnego magazynu to konieczność zajmowania się wszelkimi procesami. Taki model magazynowania polecany jest małym firmom, które mogą zająć się samodzielną obsługą zleceń. Oczywiście, w tym wypadku należy pamiętać nie tylko o konieczności wynajęcia powierzchni magazynowej czy jej budowy, ale też o zatrudnieniu pracowników i inwestycji w systemy, które usprawnią całą logistykę. Dla wielu firm korzystniejszym rozwiązaniem okazuje się usługa fulfillmentu. Wszelkie jej obowiązki w tym wypadku przejmuje zewnętrzna firma, co pozwala na automatyzację zamówień i ich szybsze dostarczenie do klienta.

Przeczytaj także:
29.01.2025
System WMS dla e-commerce - czym jest i jakie ma zastosowanie
Czytaj więcej
13.01.2025
Drony i ich zastosowanie w e-commerce
Czytaj więcej
27.12.2024
Znaczenie elastyczności w fulfillment przy gwałtownych zmianach popytu
Czytaj więcej
17.12.2024
Jak zbudować unikalną markę online (e-brading) i zdobyć zaufanie klientów?
Czytaj więcej
08.12.2024
Platformy e-commerce - jaki CMS wybrać dla dużego sklepu?
Czytaj więcej
29.11.2024
Programy lojalnościowe i rabatowe – jak zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć stałych…
Czytaj więcej
2022