Outsourcing logistyczny: co to jest i jakie korzyści przynosi dla biznesu?

26
04 2023
Outsourcing logistyczny - definicja i korzyści dla biznesu

W kontekście globalizacji i szybkiego rozwoju handlu e-Commerce przedsiębiorcy szukają nowych rozwiązań, aby skutecznie prowadzić swoją działalność. Każdy biznes dąży do poprawy obsługi klienta, stawiając na bezpieczne przechowywanie towarów, szybką obsługę zamówień i terminową dostawę. Z tego powodu coraz częściej poszukiwane są usługi logistyczne, w szczególności outsourcing logistyczny. W tym artykule dowiesz się, jaka jest istota outsourcingu logistycznego, czym się wyróżnia i dla jakiego rodzaju przedsiębiorstw będzie odpowiedni.

Czym jest outsourcing logistyczny?

Outsourcing logistyczny to szereg czynności związanych z logistyką przedsiębiorstwa, które wykonywane są przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne. Innymi słowy, możesz delegować procesy z towarem do PL-operatora (w tym przechowywanie, kompletację i dostawę), aby zmniejszyć koszty i zwiększyć wydajność swojego przedsiębiorstwa, a także zaoszczędzić cenny czas na ważniejsze sprawy związane z prowadzeniem biznesu.

Outsourcing usług logistycznych

Najczęściej umowa o świadczenie usług jest umową długoterminową, ponieważ zarówno operator, jak i klient są zainteresowani stałą współpracą. Zakres takich usług może być różny, zależny od indywidualnych potrzeb firmy, która decyduje się na skorzystanie z outsourcingu.

Zalety outsourcingu logistycznego

Obecnie logistyka jest sporym wyzwaniem dla wielu firm — nie każda z nich jest w stanie sobie dobrze z tym poradzić, tym bardziej, że w każdej sferze biznesu panuje duża konkurencja. Chcąc się wyróżnić na tle innych firm działających w tej samej strefie, należy dążyć do poprawy wydajności i lepszej obsługi klienta.

Zalety outsourcingu logistycznego

Wszystko to można osiągnąć, wybierając outsourcing logistyczny, który przynosi wiele zalet:

  • Możliwość zoptymalizowania wydatków. Nie musisz się już martwić pytaniami, związanymi z wynajmem powierzchni magazynowej, zatrudnieniem dodatkowego personelu lub wyszukiwania dla firmy transportowej.
  • Realizację usług logistycznych pod klucz. Operator w pełni dba o przechowywanie, kompletowanie, pakowanie, etykietowanie i dostawą towarów, a także innych procesów powiązanych z łańcuchem dostaw.
  • Poprawę poziomu obsługi posprzedażnej. Operator logistyczny może nie tylko zajmować się obsługą i wysyłką zamówień, ale także wziąć odpowiedzialność za rozpatrywanie reklamacji i zwrotów.
  • Pełną gwarancję wykonania pracy. Outsourcing logistyczny jest związany umową, która określa obowiązki stron oraz określa zakres i warunki wykonywania usług przez wykonawcę.
  • Poprawę jakości usług i zadowolenia klientów. Otrzymując zamówienia na czas i w odpowiednim stanie, klienci chętniej korzystają z usług Twojej firmy, ponieważ mają już pozytywne doświadczenia konsumenckie.

Skuteczny outsourcing logistyczny to taki, którego zasady są ustalone już na etapie wdrożeniowym. Bardzo ważne jest to, by mieć pełne zaufanie do operatora PL, który będzie zarządzał logistyką, dlatego warto polegać na firmie z dużym doświadczeniem w tym kierunku.

Wady outsourcingu logistycznego

Outsourcing usług logistycznych przynosi wiele korzyści, szczególnie dla podmiotów prowadzących swoją działalność online (np. sklepy internetowe). Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że takie rozwiązanie ma też pewne wady, które należy wziąć pod uwagę. Wśród nich:

  • pełną lub częściową utratę kontroli nad przebiegiem procesów związanych z łańcuchem logistycznym;
  • uzależnienie klienta od działań firmy zewnętrznej (jesteś zależny od jakości świadczonych usług i profesjonalizmu partnerów).

Wady outsourcingu logistycznego

Jeśli operator logistyczny narusza zasady umowy i popełnia błędy, może wystąpić problem z utratą wiarygodności Twojego przedsiębiorstwa. W niektórych przypadkach dzieje się tak, ponieważ granice dotyczące odpowiedzialności poszczególnych osób za wykonywane czynności mogą zostać zatarte. Ta wada ma wpływ na jakość świadczonych usług, co oznacza, że jest obarczona spadkiem zaufania do marki, a nawet ryzykiem strat.

Outsourcing logistyczny będzie niezwykle przydatny w prowadzeniu biznesu, warto jednak pamiętać o tym, by stawiać na pomoc profesjonalistów, a zasady współpracy szczegółowo ustalić jeszcze zanim usługa w firmie zostanie wdrożona.

Jak zrozumieć, że outsourcing logistyczny jest potrzebny dla Twojego biznesu?

W przypadku wielu usługodawców outsourcing znacznie wykracza poza ramy logistyki. Często modyfikacje, które są wprowadzane, pozwalają poprawić jakość zarządzania biznesem, zwiększyć jego elastyczność oraz poprawić moce przerobowe personelu zajmującego się zarządzaniem zasobami ludzkimi. Korzystanie z outsourcingu, jeżeli jest stosowane umiejętnie, pozwala na przekształcenie firmy w organizację, nowoczesną, wydajną i zdolną do szybkich reakcji na nieprzewidziane zdarzenia.

Przekazanie funkcji logistycznych do realizacji wyspecjalizowanej organizacji

Twoje przedsiębiorstwo skorzysta, przekazując funkcje logistyczne do realizacji wyspecjalizowanej organizacji, jeśli:

  • chcesz zwiększyć efektywność Twojej firmy uwalniając się od rutynowych procesów i skupiając się na podstawowych zadaniach biznesu;
  • dążysz do optymalizacji kosztów realizacji operacji logistycznych, począwszy od wynajmu i utrzymania magazynu, a skończywszy na obsłudze zamówień;
  • nie masz personelu, który ma odpowiednie kwalifikacje do wykonywania poszczególnych prac z zamówieniami;
  • nie masz wystarczającej wydajności, a także unikalnej technologii i specjalistycznego sprzętu do realizacji zamówień na dużą skalę;
  • planujesz wzmocnić pozycję konkurencyjną na rynku poprzez poprawę obsługi klienta — w tym oferując im usługi, które nie możesz wykonywać we własnym zakresie.

Firmy outsourcingowe mają bardzo rozbudowaną ofertę, dzięki temu współpraca z nimi będzie miała dla przedsiębiorców wiele zalet. Dzięki delegowaniu zadań możliwe jest zaangażowanie się pracowników w pierwotną misję działalności gospodarczej, czego konsekwencją jest lepsze dopasowanie oferty do oczekiwań nabywców. Taka firma, która jest w stanie sprostać oczekiwaniom klientów, ma ich znacznie więcej, staje się dużą konkurencją na rynku, zyskując nowe możliwości rozwoju.

Przeczytaj także:
27.05.2024
E-commerce B2B i B2C w praktyce - podobieństwa i różnice
Czytaj więcej
24.05.2024
Dropshipping czy fulfillment - który model logistyczny wybrać?
Czytaj więcej
09.05.2024
E-logistyka – definicja, odpowiedź na rozwój e-biznesów
Czytaj więcej
08.04.2024
Nowoczesne technologie stosowane w logistyce kontraktowej
Czytaj więcej
19.03.2024
Jak wybrać najlepszą lokalizację dla magazynu e-commerce?
Czytaj więcej
24.02.2024
Potrzeby e-commerce - wpływ na rynek powierzchni magazynowych
Czytaj więcej
2022