Rynek błyskawicznych dostaw (same day delivery) - wyzwanie dla systemów fulfillment

14
02 2024
Rynek błyskawicznych dostaw (same day delivery) - wyzwanie dla systemów fulfillment

W dzisiejszych czasach sklepy internetowe cieszą się ogromną popularnością, natomiast konkurencja w tej branży jest niesłychanie duża. Z tego względu istotne jest to, aby firma gwarantowała swoim klientom nie tylko wysokiej jakości obsługę, ale też ekspresową dostawę. Fulfillment dla e-commerce odgrywa szczególnie ważną rolę w reputacji każdego sklepu działającego w sieci. Firma zewnętrzna zajmującą się usługą same day delivery sprawia, że klienci sklepów internetowych odczuwają pełną satysfakcję z zakupów, otrzymując zamówiony towar w błyskawicznym czasie. Oczywiście, taka usługa wiąże się też z pewnymi wyzwaniami.

Dobry wizerunek firmy, a problemy z dostawą

Wizerunek przedsiębiorstwa może zostać poważnie nadszarpnięty wskutek problemów z wysyłką sprzedawanych produktów. Wszelkie opóźnienia czy pomyłki mogą doprowadzić do zmniejszenia zainteresowania klientów, jak i ograniczeniem zysków z prowadzonej działalności. W związku z rosnącymi oczekiwaniami odbiorców co do czasu dostawy, wiele sklepów wprowadziło opcję same day delivery, czyli błyskawicznej dostawy. Zapewnienie otrzymania przesyłki tego samego dnia, właściwie pozbywa się bariery w handlu elektronicznym, jaką jest wydłużony czas oczekiwania na dostarczenie paczki. Według przeprowadzonych ankiet to właśnie w dużej mierze krótki czas dostawy sprawia, że konsumenci korzystają z oferty konkretnej firmy.

Same day delivery- na czym polega?

Same day delivery to termin dotyczący dostawy, która następuje w dniu złożenia zamówienia w sklepie internetowym. Taką opcję udostępniają też m.in przedsiębiorstwa gastronomiczne, apteki czy drogerie. Pomimo tego, że ekspresowa dostawa nie jest nowym pomysłem, to jednak dosyć niedawno stała się ona rzeczywiście możliwa, a to za sprawą cyfrowej optymalizacji dostaw.

Błyskawiczne dostawy a systemy fulfillment- jakie stanowią wyzwania?

Oddanie całej logistyki zewnętrznej firmie pozwala na zautomatyzowanie całego procesu przesyłania zamówień, co wiąże się ze znaczną redukcją czasu doręczania. Oczywiście przesyłki ekspresowe są niemałym wyzwaniem dla systemów fullfilment. Wiążą się bowiem z koniecznością jak najszybszego skompletowania zamówienia, jego przygotowania do wysyłki oraz dostarczenia pod wskazany adres. Wszystkie te czynności należy wykonać w ciągu kilku godzin, gdyż zamówiony towar musi dotrzeć do odbiorcy jeszcze w ten sam dzień.

Na całe szczęście jest to rzeczywiście możliwe, dzięki wprowadzeniu nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań cyfrowych. Po połączeniu systemu zamówień e-sklepu z systemem obsługi firmy zewnętrznej zlecenie trafia do magazynu automatycznie, tuż po jego opłaceniu przez kupującego. Paczka znajduje się u danego operatora, a więc może być przygotowana ekspresowo i nadana tego samego dnia. Dostawa tego samego dnia przekłada się na zadowolenie klientów i gwarantuje lepsze wrażenia zakupowe. Dla sklepu internetowego oznacza to, że konsument chętniej skorzysta z jego oferty ponownie.

Fullfilment i szybkie dostawy- co dają?

Prawidłowo zorganizowany proces fulfillmentu daje możliwość nie tylko szybkiej realizacji zamówień, ale też śledzenia ich statusu przez klienta. To oczywiście wpływa korzystnie na budowanie zaufania do marki i przekłada się na widoczny wzrost sprzedaży. Przesyłki ekspresowe przyczyniają się do sukcesu sklepu internetowego. Gwarantują mu renomę i to właśnie dzięki nim, e-sklep może skutecznie konkurować z innymi firmami działającymi w tej samej branży

Co obejmują usługi fulfillmentu?

Outsourcing logistyczny polegający na przekazaniu wszelkich procesów logistycznych zewnętrznemu podmiotowi jest coraz częściej wybieranym rozwiązaniem. Fulfillment stanowi jedną z form współpracy w ramach outourcingu i obejmuje:

  • magazynowanie- towar trafiający do magazynu jest umieszczany w odpowiedniej strefie oraz zabezpieczany. Magazyn dla e-commerce jest też miejscem, w którym przygotowuje się do wysyłki produkty zakupione w sieci. Obiekty te dysponują zaawansowanymi narzędziami do zdalnego zarządzania zamówieniami oraz wysyłkami,
  • konfekcjonowanie- usługa fulfillmentu obejmuje też foliowanie, etykietowanie, dołączanie ulotek czy dokumentów,
  • kompletowanie zamówień internetowych, pakowanie towarów, transport i dostawa przesyłek pod wskazany adres,
  • obsługa zwrotów.

Logistyka kontraktowa obejmuje nie tylko samo składowanie towarów od chwili ich wejścia do momentu wyjścia. To także realizacja licznych operacji takich jak np.: odbiór i przechowywanie towaru czy przeładunek kompletacyjny. Firmy zajmujące się logistyką kontraktową oferują sklepom internetowym także przejęcie innych procesów związanych z obsługą towarów. Operator jest też w stanie odbierać towary od dystrybutora czy producenta, jak i organizować transport do własnego magazynu.

Dostawa tego samego dnia jest pożądaną przez konsumentów usługą, a zapotrzebowanie na nią stale rośnie. Warto pamiętać, że dostosowanie się do potrzeb klientów jest jedynym sposobem na przetrwanie na dzisiejszym rynku. Wprowadzenie opcji same day delivery może okazać się sporym wyzwaniem dla firm, wdrążona z pomocą fulfillmentu zapewni sklepowi sporą przewagę nad konkurencją.

Przeczytaj także:
29.01.2025
System WMS dla e-commerce - czym jest i jakie ma zastosowanie
Czytaj więcej
13.01.2025
Drony i ich zastosowanie w e-commerce
Czytaj więcej
27.12.2024
Znaczenie elastyczności w fulfillment przy gwałtownych zmianach popytu
Czytaj więcej
17.12.2024
Jak zbudować unikalną markę online (e-brading) i zdobyć zaufanie klientów?
Czytaj więcej
08.12.2024
Platformy e-commerce - jaki CMS wybrać dla dużego sklepu?
Czytaj więcej
29.11.2024
Programy lojalnościowe i rabatowe – jak zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć stałych…
Czytaj więcej
2022